ИНТЕЛЕКТУАЛНА СОБСТВЕНОСТ
Интелектуалната собственост е собствеността върху резултатите на човешкия интелект. Това определя наименованието й.
Интелектуалната соственост обхваща всички резултати на интелектуалната дейност на човека, публикувани, демонстрирани пред публика или реализирани в продукт, метод, технология или друго в бизнеса.
В съдържателен аспект интелектуалната собственост включва:
- индустриална собственост
- авторско право
ИНДУСТРИАЛНА СОБСТВЕНОСТ
обектите на индустриална собственост са: изобретение, полезен модел, промишлен дизайн, търговска марка , търговски и фирмени наименования, преследване на нелоялна конкуренция, други.
ИЗОБРЕТЕНИЕ
Законът за патентите /1993 г., променен на Закон за патентите и регистрацията на полезните модели, 2006 г./, е сновният нормативен акт в нашата страна за тази област.
Законът за патентите казва в своя чл. 2: “Патент се издава за изобретения от всички области на техниката, които са нови, имат изобретателска стъпка и са промишлено приложими”.
За да получи закрила като изобретение едно решение на задача от областта на техниката /техника се разбира в широк смисъл: като всяка полезна общочовешка дейност/, трябва да отговаря на определени условия, които са:
- изобретението трябва да бъде ново.
Счита се, че изобретението е ново, ако то не е част от състоянието на техниката. А състоянието на техниката включва всичко, което е станало общодостъпно чрез писмено или устно описание, използване или разгласяване по друг начин където и да е по света преди датата на подаване на заявката за патент, респ. Приоритетната дата. Състоянието включва и съдържанието на заявки – национални, европейски и международни.
- изобретението трябва да има изобретателска стъпка.
Изобретателска стъпка е налице, когато то не произтича по очевиден начин от състоянието на техниката за специалист в областта. Състоянието на техниката е посочено по-горе.
Специалист в областта е лице със средни технически познания и умения.
- изобретението притежава промишлена приложимост.
Промишлена приложимост е налице, когато придметът на изобретения може да бъде произвеждан или многократно използван, в който и да е отрасъл на промишлеността и селското стопанство.
В Закон за патентите /Изм. - ДВ, бр. 66 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 64 от 2006 г., в сила от 09.11.2006 г./ законодателят изчерпателно дефинира случаите на обекти, изключени от патентоспособност:
· изобретения, чието търговско използване би нарушило обществения ред и добрите нрави, в т. ч. отнасящи се до:
а) методи за клониране на хора;
б) методи за изменение на генетичната идентичност на човешки зародиш;
в) използване на човешки ембриони за промишлени или търговски цели и други.
· методи за лечение на хора или животни чрез терапия или по хирургичен път, както и методи за диагностика, прилагани на хора или животни, като това не се отнася за продукти, по-специално вещества или състави, употребявани при тези методи;
· сортове растения и породи животни;
· по същество биологични методи за произвеждане на растения и животни.
Заявката за патент за изобретение се подава в Патентно ведомство. За дата на подаване на заявката се счита датата на получаване в Патентното ведомство на следните документи:
- заявление за патент с наименование на изобретението, за което се иска издаване на патент, както и с идентификационните данни на заявителя на български език;
- описание на изобретението, разкриващо най-малко неговата същност;
Документите на заявката се представят на български език, като описанието, претенциите, чертежите и рефератът се представят в три екземпляра.
Следва проверка за допустимост на заявката и формална експертиза, която проверява степента, в която подадената заявка отговаря на нормативните изисквания. Ако има констатирани неточности, заявителят се информира писмено за тях и му се предоставя тримесечен срок за отстраняването им.
Правото на заявяване на ново изобретение принадлежи на една или съвместно на следните фигури:
1. Изобретателя или на неговия правоприемник;
2. Работодателя - за изобретение, създадено при условията на трудов договор
3. Възложителя - за изобретение, създадено въз основа на договор за изработка
Следва експертиза по същество - проверка на състоянието на техниката и съответствие на заявеното техническо решение на условията за патентоване.
При благоприятен изход следва:
- Заявителят се превръща в патентопритежател;
- Публикация в Официалния бюлетин на Патентно ведомство;
- Издаване на патент.
Патентът е документ, който удостоверява:
- Наличието на патентоспособно изобретение;
- Приоритета;
- Изключителното право на патентопритежателя върху изобретението
Изключителното право върху изобретение включва:
- Правото на използване на изобретението. Като използване означава: производство, предлагане за продажба, търговия с предмета на изобретението, внос, износ и други;
- Забраната трети лица за го използват без съгласието на патентопритежателя;
- Правото да се отстъпват лицензии и други действия на разпореждане с патента.
Максималният срок на действие на патента за изобретение е 20 години от датата на подаване на заявката. Патентът действа на територията на страната, чието Патентно ведомство го е издала. Или при европейския и международния патент –държавите, посочени от заявителя.
Патентът прекратява действието си при наличието на едно или повече обстоятелства:
v изтичане на срока, за който е издаден;
v отказ на патентопритежателя;
v неплащане на такси за поддържане на патента в сила;
ПОЛЕЗЕН МОДЕЛ
Закрилата на полезни модели се предоставя чрез регистрация в Патентното ведомство. Регистрацията има действие по отношение на трети лица от датата на публикацията в официалния бюлетин на Патентното ведомство.
Критериите за патентоспособност на полезен модел са следните:
- Новост
- Промишлена приложимост
- Изобретателска стъпка /съгласно изменения на ЗП – виж ДВ, бр. 64 от 2006 г., в сила от 09.11.2006 г /
Критериите са дефинират абсолютно еднакво с критерии новост и промишлена приложимост за изобретение. Критерият “изобретателска стъпка” е следният: “ако лице с обичайни познания и умения в областта не може лесно да го осъществи въз основа на състоянието на техниката”.
Съгласно Закон за патентите и регистрацията на полезните модели, режимът за изобретенията се прилага и за полезните модели, доколкото не е предвидено друго.
Правната закрила на полезния модел се предоставя със свидетелство. Срокът на действие на регистрацията на полезния модел е 4 години от датата на подаване на заявката. Той може да бъде продължен за два последователни периода от по три години. Общият срок на закрила не може да надхвърля 10 години от датата на подаване на заявката. По същия начин се дефинира патент. Правата за регистриран полезен модел са идентични на тези, предоставени с патент за изобретение. Затова и често полезният модел е наричан „малко изобретение“, а свидетелството за него - „минипатент“.
ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН
Обект на правото в Закона за промишлен дизайн /ЗПД/, 1999г. съгласно чл.3 ал.1 е:“видимият външен вид на продукт или част от него, определен от особеностите на формата, линиите, рисунъка, орнаментите, цветовото съчетание или комбинация от тях”.
Условия за регистрация на изделие като промишлен дизайн са:
1. новост- "Дизайнът е нов, ако преди датата на подаване на заявката, съответно преди датата на приоритета, не е известен друг идентичен дизайн, който е станал общодостъпен чрез публикации, използване, регистрации или разгласяване по какъвто и да е друг начин където и да е по света”. Дизайните се считат за идентични, ако техните особености се различават само в несъществени детайли, които не влияят върху цялостното възприятие за тях.”
2. оригиналност - “Дизайнът са счита за оригинален, ако цялостното впечатление, което създава в информирания потребител, се различава от цялостното впечатление, което създава дизайн, станал общодостъпен преди датата на подаване на заявката за регистрация или когато се претендира за приоритет преди датата на приоритета.”
Срокът на регистрацията на промишлен дизайн е 10 години от датата на подаване на заявката. Регистрацията може да бъде подновявана за 3 последователни периода от по 5 години.
Не се регистрират дизайни, противоречащи на обществения ред или на добрите нрави, дизайн, чиито особености са обусловени единствено от техническите характеристики на продукта или тези дизайни, чиито особености са обусловени от изискванията за механично свързване или пасване.
Промишленият дизайн е подходящ инструмент за закрила на „малки иновации“, за модификации на продукти с цел търговска реализация и други орнаментални, художествени или цветови решения, правещи продукта атрактивен за пазара.
МАРКА
Според ЗМГО от 1999 г. “Марката е знак, който е способен да отличава стоките или услугите на едно лице от тези на други лица и може да бъде представен графично. Такива знаци могат да бъдат думи, вкл. имена на лица, букви, цифри, рисунки, фигури, формата на стоката или на нейната опаковка, комбинация от цветове, звукови знаци или всякакви комбинации от такива знаци.”
Правото върху марка се придобива чрез регистрация, считано от датата на подаване на заявката.
Правото на регистрация принадлежи на първия заявител.
Правото върху марка е изключително право.
Основания за отказ от регистрация. Не се регистрира марка:
- Която няма отличителни белези;
- Която се състои изкл. От знаци или означения, станали обичайни в говоримия език или в установената търговска практика в България;
- Която се състои изкл. От знаци, които указват вида, кач-вото, количеството, състава, предназначението, стойността, геогр. Произход или др.х-ки на стоките/У.
· Знак, който се състои/ съдържа формата, която произтича от естеството на самата стока; формата, която е необх.за постигане на опр. техн. Резултат или формата, която придава значителна стойност на стоката;
- Противоречи на обществения ред или добрите нрави;
- Може да въведе потребителите в заблуждение отн. Естеството, качеството или геогр. Произход на С/У;
- Която се състои или вкл. гербове, знамена или др. символи, пълни или съкратени официални наименования на държ. Или на междуправителствени организации;
- Която се състои или включва официални знаци и клейма за контрол и гаранция;
- Която се състои или включва герба, знамето, символи, ордени, медали, наименованието на РБългария или на държавни Органи;
- Която се състои или включва наименованието или изображението на исторически или културни паметници на Р България, определени От Министерство на културата;
- Която се състои или включва религиозни символи или техни еквиваленти, общоизвестни в Р България.
Допълнителни основания за отказ от регистрация:
- Марка, която е идентична на по-ранна марка, когато С/У на заявената и по-ранната марка са идентични;
- Ако съществува възможност за объркване на потребителя;
- Състои се от регистрирано географско Означение или негови производни;
Правото върху марка включва:
- Правото на притежателя й да я използва;
- Правото да се разпорежда с нея;
- Правото да забрани използването й или използването на идентичен или сходен знак за С/У идентични на тези, за които марката е регистрирана;
Използване на марката означава:
v поставяне на знака върху С или техните опаковки;
v предлагането на С/ У с този знак за продажба, съхранението им;
v внос, износ на стоките с този знак;
v използване на знака в търговски книжа и реклами
v задължение за използване на марката – в срок от 5 год. от датата на регистрацията й притежателят е длъжен да започне използването й.
срокът на действие на регистрацията е 10 години от датата на подаване на заявката. може да бъде подновяван неограничен брой пъти от по 10 години.
ПРЕСЛЕДВАНЕ НА НЕЛОЯЛНА КОНКУРЕНЦИЯ
Съгласно закон за защита на конкуренцията / дв бр. 102, 2008 г./ обект на преследване са всички действия в бизнеса, които представляват или съдържат активности като:
v предлагането на стоки или услуги с външен вид, опаковка, маркировка, наименование или други белези, които заблуждават или могат да доведат до заблуждение относно произхода, производителя, продавача, начина и мястото на производство, източника и начина на придобиване или на използване, количеството, качеството, естеството, потребителските свойства и други съществени характеристики на стоката или услугата.
v използването на фирма, марка или географско означение, идентични или близки до тези на други лица, по начин, който може да доведе до увреждане интересите на конкурентите.
v използването на домейн или външен вид на интернет страница, идентични или близки до тези на други лица, по начин, който може да доведе до заблуждение и/или да увреди интересите на конкурентите.
При засегнати интереси на бизнеса, идентични или близки до посочените по-горе нелоялни действия, релевантни към интелектуалната собственост, се подава жалба и процесите се администрират от Комисия за защита на конкуренцията.
АВТОРСКО ПРАВО
Основният правен регламент в областта е Закон за авторското право и сродните му права /ЗАПСП/, приет през 1993 г. и многократно актуализиран.
Обект на закрила съгласно ЗАПСП е: ”всяко произведение на литературата, изкуството и науката, което е резултат на творческа дейност и е изразено по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма”
Носител на авторско право може да бъде:
1. авторът на произведение като: “Автор е физическото лице, в резултат на чиято творческа дейност е създадено произведение”;
2. други физически и юридически лица.
Произведение, създадено от две или повече лица, е под съавторство.
Изключителното авторско право е комплексно право, състоящо се от неимуществени и имуществени права.
Основните неимуществени права на автора се състоят във възможността авторът да осъществи/ разреши следните действия:
v да реши дали създаденото от него произведение може да бъде разгласено и да определи времето, мястото и начина за това;
v да иска признаване на неговото авторство върху произведението;
v да реши дали произведението му да бъде разгласено под псевдоним или анонимно;
v да иска името му, псевдонима му или друг идентифициращ го авторски знак да бъдат обозначавани по съотвения начин при всяко използване на произведението;
v да иска запазване на целостта на произведението и да се противопоставя на всякакви промени в него, както и на всяко друго действие, което би могло да наруши законните му интереси или личното му достойнство;
v да променя произведението си, ако с това не се нарушават права, придобити от други лица;
v на достъп до оригинала на произведението, когато то се намира във владение на друго лице и когато това е необходимо с оглед на упражняване на неимуществено или имуществено право по ЗАПСП;
v да спре използването на произведението поради промени в убежденията си.
Имуществените права на автора са съвкупност от всички възможни форми на използване на произведението като:
v възпроизвеждане на произведението;
v разпространение на оригинала или екземпляри сред неограничен брой лица;
v публично представяне или изпълнение в достъпно за публиката място;
v предаване на произведението чрез кабел или друго техническо средство;
v публично показване на произведение на изобразителното изкуство и на произведение, създадено по фотографски или аналогичен начин;
v превеждане на произведението на друг език;
v преработката на произведение;
v реализирането на архитектурен проект чрез построяване или изработване на обекта, за който той е предназначен.
v предлагането по безжичен път, кабел или друго техническо средство на достъп на неограничен брой лица до произведението или до част от него по начин, позволяващ този достъп да бъде осъществен от място и по време, индивидуално избрани от всеки от тях;
v вносът и износът на екземпляри от произведението в търговско количество, независимо дали те са произведени законно или в нарушение на изключителното право на използване, чието субект-носител е авторът.
Авторското право се закриля, докато авторът е жив и седемдесет години след неговата смърт.
|